V dnešnom príspevku pokračujeme vo vyhodnotení
výsledkov nášho veľkého prieskumu svadobných agentúr.
Ako som to už
minule spomínal, z celkového počtu 150 oslovených agentúr sme dostali 123
odpovedí.
4. Kto nám to píše???
Tak, ako to robí väčšina neviest pred svojou svadbou, aj
naše dobrovoľníčky si vyžiadali cenovú ponuku na dekoráciu svadobnej miestnosti
na konkrétny termín. Aj nevesty si vyberú 8 - 10 agentúr vo svojom okolí,
napíšu im maily a na základe došlých odpovedí a cenových ponúk si vyberú
dodávateľa, ktorý sa im najviac pozdáva. Predstavte si, že nevesta má pred sebou vytlačených 8 – 10 odpovedí,
ale niektoré z nich sú podpísané
len krstným menom – napr. „Evka“. Nevesta sa pozrie na odosielateľa – je tam
gmailová adresa – napr. „evka017“, čiže ani srnka netuší, kto jej vlastne
odpísal a z akej agentúry jej poslali príslušnú cenovú ponuku – a verte
mi, že nevesta nemá ani chuť, ani čas ďalej pátrať, že kto jej vlastne píše.
Z marketingového
hľadiska je nevhodné, aby sa niekto
z firmy podpisoval len krstým menom. Môže sa tak podpísať, ale nižšie by
mali byť uvedené všetky iniciály firmy: meno,
priezvisko, názov firmy, web-stránka, kontaktné údaje... dokonca facebook,
youtube alebo twitter stránka, atď. aby sa odosielateľ mohol jednoznačne a okamžite
identifikovať.
Prekvapivý
výsledok z nášho prieskumu: zo 123 odpovedajúcich len 60 mailov bolo podpísaných podľa
vyššie uvedených kritérií, 63 mailov
došlo podpísaných buď len krstým menom, alebo s menom a priezviskom, bez uvedenia názvu firmy a kontaktných
údajov – a z tohoto počtu až 14 mailov bolo s absolútne
neidentifikovateľným odosielateľom ( čiže podpis krstným menom, z adresy na
gmail, zoznam a pod. ).
5. Balík alebo presný rozpis služieb?
V našom dopyte sme žiadali cenovú ponuku aj s podrobným rozpisom a s cenami jednotlivých
položiek – lebo podobne rozmýšľa aj väčšina neviest – a to hlavne
preto, aby vedela porovnať ceny s ďalšími ponukami od iných agentúr
a vybrať si potom tú najlepšiu resp. aby videla, že v prípade
prekročenie svojho predom určeného rozpočtu ktoré položky, dekoračné prvky – pravdepodobne tie
najdrahšie – by mohla z dekorácie vypustiť.
Pri cenovej
ponuke aj s podrobným rozpisom služieb Vám bude na prvý pohľad jasné, za
aké služby budete platiť a koľko, nemôžu vznikať nedorozumenia, nič Vás neprekvapí, lebo máte
všetko čierne na bielom...
Ak Vám však príde cenová ponuka bez ďalšieho konkrétnejšieho popisu, že náš balík stojí napr. 510 EUR, alebo iná ponuka, v ktorej sa píše, že dekoráciu na
osobu je za 3,10 EUR - čo z takejto ponuky viete? Nič. Každý si to môže
vysvetliť po svojom: Vy, budúca nevesta by ste v tom balíku samozrejme chceli
mať všetko a dodávateľ možno len minimum vecí... Až keď dôjde
k plateniu za služby zistíte, že Vy ste pod pojmom „balík - dekorácia svadobnej miestnosti“ mali na mysli niečo úplne iné, ako dodávateľ – ale vtedy
je už neskoro...
Pozreli
sme sa teda bližšie na cenové ponuky.
Z celkového
počtu 123 mailov prišlo 17 odpovedí – čo robí 14% - v ktorých
dodávateľ z nejakého dôvodu – niekedy až nie celkom jasného - neposlal žiadnu ponuku. Boli to „obkecávacie“
a vyhýbavé odpovede, prečo sa nedá urobiť presná cenová ponuka. Boli tu
napr. aj odpovede typu „ku každému klientovi pristupujeme individuálne
a preto nevieme teraz dať ponuku“, resp. „nikdy nerobíme dve rovnaké
výzdoby, každá je iná, preto nevieme dať ponuku“, z ktorých naše
dobrovoľníčky mali pocit, že dodávateľ tým chce povedať že „OK, urobíme to, ale
bude to pre teba veľmi drahé...“ Určite to majiteľky týchto agentúr to takto nemysleli, ale pri všetkej úcte, naozaj
to vyznelo tak... A čo je ešte horšie, v týchto mailoch neboli žiadne ďalšie jasné inštrukcie, čo má potencionálny
zákazník urobiť a upresniť, aby sa dala vypracovať aj tá cenová ponuka...
Prišlo 8 ( 6% ) odpovedí,
v ktorých dodávatelia napísali jasné žiadosti o ďalšie upresňujúce informácie
- napr. konzultáciou cez skype resp. pri osobnom stretnutí – a chceli viac konkretizovať
požiadavky, aby potom mohli zaslať ponuku.
Tak isto 8
odpovedí ( 6% ) bolo odmietavých – napr. z dôvodu plne obsadených kapacít
na náš konkrétny termín, resp. z dôvodu zahraničnej cesty, dovolenky, atď.
Z celkového
počtu 123 odpovedí teda vlastne len v 90-ich prišla konkrétna cenová
ponuka - a to s podrobným
rozpisom jednotlivých položiek v 54 a bez rozpisu, čiže s „balíkovými“ cenami resp. s
„cenami na jednu osobu“ v 36
odpovediach.
Osobne si myslím, že z hľadiska nevesty dobrá ponuka
je tá, v ktorej je všetko, položka za položkou rozpísaná a nacenená
a tým pádom ju nič nemôže prekvapiť pri vyúčtovaní.
Podrobný rozpis položiek | 54 |
Balík služieb | 36 |
Nedali ponuku | 17 |
Ďalšie info: skype, stretnutie | 8 |
Plné kapacity | 8 |
Celkom | 123 |
6. Držme zákazníka v neistote...
Toto nehovorím ja, ale myslí si to asi nadpolovičná väčšina svadobných
agentúr – lebo to žiaľ vyplýva z vyhodnotení výsledkov.
Z nášho prieskumu sme opäť získali jeden
zaujímavý výsledok: napriek tomu, že sme v našom dopyte položili otázku, ako
je to so zálohou a so zmluvou, z celkového počtu vyššie
spomínaných 90 mailov s cenovými ponukami
v 53 mailoch sa ani nespomínalo slovo záloha či zmluva a len v 34
mailoch žiadali konkrétnu sumu resp. určité percento - ako zálohu - z celkovej výslednej
sumy a v 3 odpovediach napísali, že nežiadajú ani
zálohu, ani zmluvu.
Byť nevestou, ja osobne by som chcel mať všetko zmluvne
podchytené, tým sú kryté obidve strany a zaplatením zálohy je to záväzné
aj pre jednu, aj pre druhú stranu.
Nech sa na to pozerám hocijako, určite to nie je náhoda,
že až 53 agentúr obchádza otázku zmluvy a zálohy. Rozhodnite sa sami, či
je to voči Vám seriózne...
7. Však je to neprehľadné...
Pozreli sme sa ešte aj na formát cenových ponúk, ktoré
došli s podrobným rozpisom jednotlivých položiek. Z celkového počtu 54 ks prišlo 24 mailov,
v ktorých ponuka bola zaslaná ako príloha mailu – buď ako word,
excel alebo pdf dokument. Prílohy boli jasné a čitateľné ( musím tu
vyzdvihnúť jednu agentúru z BA kraja – ich ponuka sa nám tak veľmi páčila, že najradšej
by som sem napísal aj názov agentúry, ale nakoľko som sľúbil, že bude všetko
anonymné, tak to neurobím – agentúra si dala naozaj záležať a poslala vzorovú,
krásnu cenovú ponuku aj s obrázkami a s rozpisom položiek vo forme pdf
dokumentu – keď som si to vytlačil, mal som v ruke úžasný farebný katalóg
služieb agentúry aj s cenami! Asi to mali robiť všetci takto... ).
V 30
prípadoch však odosielateľ rozpis jednotlivých položiek nakopíroval priamo do
mailu ale nikto
z nich nepočítal s tým, že po otvorení a vytlačení mailu
sa jednotlivé riadky a bloky môžu posunúť, tým pádom celá ponuka je neprehľadná
a museli sme hľadať, ktorá cena ku ktorej položke patrí... My sme to vyhľadali, ale bude mať na hľadanie
čas a nervy aj nevesta?
Na dnes teda toľko.
V mojom budúcom príspevku sa už pozrieme na konkrétne ceny za jednotlivé položky
resp. za balíky, vypočítame priemerné hodnoty a porovnáme ich
v jednotlivých krajoch...
Máte sa na čo
tešiť, niektoré výsledky budú naozaj prekvapivé!
Ing. Ľudovít Kőrös,
marketingové oddelenie
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára